Selasa, 18 Februari 2014

Aku Budak Ganu

hey guys.. kenape tajuk entry ni aku budak ganu? crite baru ke tu?? haha.. xla.. tajuk tu macam tu sbb wahida ni budak terengganu.. walaupun wahida bukan lah budak ganu asli tetapi pengalaman hidup di terengganu selama 12 tahun sudah cukup utk wahida fasih menuturkan loghat terengganu..


hari ni.. wahida nak ajak korang semua belajar loghat terengganu skit.. so apa tunggu lagi?? jom semua..

1. dop = tidak
2. gohead = kayuh / pandu
3. gostand = undur
4. mende = benda (biase nye digunakan utk menyoal..contoh : mu nak wat mende petang ni? )
5. nape = ape ( lebih kurang sama fungsi nye dengan mende)
6. lebong / nawok = tipu / bohong
7. rezak nguh = frust nye
8. plekong = lontar
9. tak boh = tak nak
10. nopak = lompat

makang ikang singgang dalam pinggang.. haha.. ni la contoh biase yg org luar gune utk cube2 ckp ganu..

selain itu, loghat terengganu juga bnyak ayat tambahan di hampir setiap perkataan.. antara nye :

1. panas dering = panas terik
2. hujan kerek-kerek = hujan rintik-rintik
3. panas ketik = panas sangat-sangat
4. bising bangor = sangat bising
5. sepak nunggeng = sepak kuat-kuat
6. habis licin = habis
7. putih seput = sangat putih
8. kilat berair = sangat berkilat
9. panjang jegong = sangat panjang
10. busuk bangor = sangat busuk

hehe.. itu saja antara loghat terengganu yang dapat wahida kongsi buat mase ini.. In Shaa Allah jika masih diberi kesempatan buat diri ini.. wahida akan ajar korang loghat terengganu yang lain pulak.. kalau sape-sape berminat nak blajar loghat terengganu.. boleh la bgi thu wahida ye... assalamualaikum.. =)

4 ulasan:

  1. saya ada satu buku nota kecik khas untuk tulis bahasa ganu ngan bahasa klate. hehehehehehe saya minat belajar bahasa negeri2 lain. thanks sharing ye =) pasnie saya nak salin. bertambahlah koleksi saya hehehehehe nanti kalau ada lagi, mention kat saya tau =P heee

    BalasPadam
  2. thanks sharing. kalau klate sangat busuk tu busuk banga.hehe.

    BalasPadam
  3. beres bohhhhh? hahaha. thanks for sharing ths loghat ganu. =D

    BalasPadam
  4. my pleasure kwan2.. thanks sbb sudi bace jgk :)

    BalasPadam